Z A R Z Ą D Z E N I E     NR   47/2007

WÓJTA    GMINY    TRZCINICA 

z dnia  31 grudnia 2007 r

  

 w sprawie przygotowania i zapewnienia działania gminnego systemu wczesnego

ostrzegania o zagrożeniach oraz gminnego systemu wykrywania i alarmowania

w gminie Trzcinica

           Na podstawie § 3 pkt. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r.

w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej

województw,powiatów i gmin /Dz.U. Nr 96,poz.850/  i w związku z zarządzeniem Nr 159/07

Wojewody Wielkopolskiego z dnia 18 września 2007 r. w sprawie przygotowania i zapewnienia

działania wojewódzkiego systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach oraz wojewódzkiego

systemu wykrywania i alarmowania w województwie wielkopolskim,

 

zarządza się co następuje;

 

§ 1

W celu zapewnienia uzyskania informacji o zagrożeniach oraz ostrzegania i alarmowania ludności

w sytuacji ich wystąpienia, tworzy się na terenie gminy Trzcinica:

1.   System wczesnego ostrzegania /SWO/ - funkcjinujący w czasie pokoju;

2.   System wykrywania i alarmowania /SWA/ - działający w stanie kryzysu i stanie wojny.

 

§ 2

Do głównych zadań realizowanych w ramach działań systemów należą w szczególności:

      1/   wykrywanie, rozpoznawanie i monitorowanie zagrożeń umożliwiające natychmiastowe

            stwierdzenie wzrostu poziomu zagrożenia w oparciu o przyjęte normy i standarty krajowe;

      2/   powiadamianie właściwych organów administracji publicznej o zagrożeniach;

      3/   ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach oraz informowanie o zasadach              

            zachowania się przed i w trakcie ich wystąpienia;

      4/   zabezpieczenie obiegu informacji za pośrednictwem dostępnych środków łączności;

      5/   opracowanie ocen eksperckich stanu zagrożenia i przygotowanie zaleceń postępowania

            ochronnego;

      6/   doradztwo specjalistyczne w zakresie ograniczenia zasięgu i skutków oddziaływania

            zagrożeń;

      7/   wprowadzanie przedsięwzięć dotyczących ochrony przed zagrożeniami i związanych z tym

            stanów alarmowych zgodnie z procedurami określonymi w Wykazie Przedsięwzięć

            Narodowego Systemu Pogotowia Kryzysowego,

      8/   uruchamianie działań interwencyjnych.

 

                                                                          § 3

1.  W skład Systemu Wczesnego Ostrzegania gminy Trzcinica wchodzi:

     1/   Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego /GCZK/

     2/   Ochotnicza Straż Pożarna

     3/   Posterunek Policji                                                                                                                      

2.  Schemat organizacyjny SWO oraz obieg informacji przedstawia załącznik nr 1

 

                                                §4    

                                                                                                                               
                               
 
1. W skład Systemu Wykrywania i Alarmowania gminy Trzcinica wchodzą:

    1/   Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego

    2/   Drużyna Wykrywania i Alarmowania

    3/   Posterunki Alarmowania                                
                                                                                       
 
2. Schemat organizacyjny SWA oraz obieg informacji przedstawia załącznik nr 2

 

§ 5

1.  Informacje uzyskane w ramach działania systemów, dotyczące występowania zagrożeń

     wymagających podjęcia szczególnych działań w tym ostrzegania i alarmowania ludności,organy

     i jednostki organizacyjne wymienione w § 3 ust. 1 i § 4 ust 1 niezwłocznie przekazują do

    Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego.

2.  Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego informuje o posiadanych lub uzyskanych danych

     o zagrożeniach Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego

3.  W przypadku wystąpienia zdarzenia wykraczającego poza obszar gminy Trzcinica koordynację

      działań w ramach systemów przejmuje Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego

4.  Szef Obrony Cywilnej Gminy Trzcinica poprzez Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego

     współdziała z lokalnymi środkami masowego przekazu.

 

                                                                              §6                

                                                                                                                                      
 
Za przygotowanie elementów organizacyjnych systemów do realizacji zadań, o których mowa

w § 2 odpowiedzialne są w  zakresie swoich kompetencji organy i jednostki organizacyjne

 je tworzące w szczególności przez:

 1.      Działania planistyczne, organizacyjne i szkoleniowe dotyczące:

          a/  aktualizacji danych o potencjonalnych źródłach zagrożeń w ramach planu reagowania

               kryzysowego,

          b/  doskonalenie procedur podnoszenia gotowości tych systemów-stosownie do poziomu

               zagrożeń,

          c/  doskonalenie sposobów i procedur współdziałania w zakresie monitoringu, prognozowa-

               nia i oceny sytuacji zagrożeń,

         d/  organizacji i utrzymania łączności oraz wymiany informacji o zagrożeniach w warunkach

              pokoju lub stanach nadzwyczajnych,

         e/  tworzenie warunków do profesjonalnego przekazu informacji w systemach,

         f/  doskonalenia procedur uruchamiania i wdrażania zadań z wykazu Przedsięwzięć

              Narodowego Systemu Pogotowia Kryzysowego.

   2.   Organizowanie szkoleń i doskonalenie osób funkcyjnych w zakresie:

           -  wiedzy o właściwościach źródeł zagrożeniach

           -  systemów ochrony przed zagrożeniami

           -  sposobów i metodyki dokonywania pomiarów

           -  oceny sytuacji

           -  usuwanie skutków

           -  prawnych rozwiązań ochrony przed zagrożeniami

   3.    Organizowanie oraz prowadzenie ćwiczeń i treningów sprawdzających i doskanalających

           funkcjonowanie tych systemów i procedur oraz udziałw takich ćwiczeniach i treningach.

§ 7

Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego stanowi integralną część składową Stanowiska Kierowania Wójta Gminy Trzcinica.

§ 8

Rozwinięcie SWA następuje w przypadku wprowadzenia stanu gotowości obronnej państwa

czasu kryzysu oraz stanu gotowości obronnej państwa czasu wojny, a także w celu przeprowadzenia

ćwiczeń i treningów sprawdzających i doskonalących funkcjonowanie systemu przez:

    1.  Wojewodę - Szefa Obrony Cywilnej Województwa - na terenie co najmniej dwóch powiatów

         lub na obszarze całego województwa,

    2.  Starostę Kępińskiego - Szefa Obrony Cywilnej Powiatu Kępińskiego - na terenie co najmniej

         dwóch gmin lub obszarze całego powiatu,

    3.  Wójta - Szefa Obrony Cywilnej Gminy - na terenie gminy.

§ 9

     1.  Do przekazywania ustalonych dla syren, dżwiękowych sygnałów alarmowych,należy

          wykorzystać pojedyńcze syreny elektryczne i ręczne

     2.  W celu sprawdzenia stanu technicznego urządzeń alarmowych, w czwarty czwartek każdego

           miesiąca o godz. 1200, należy przeprowadzić głośną próbę syren, stosowny sygnał-dźwięk

          ciągły, modulowany trwający 1 minutę.

     3.  Wykorzystanie sygnałów alarmowych i komunikatów ostrzegawczych w ramach treningów

          i ćwiczeń systemów możliwe jest po ogłoszeniu tego faktu z 24-godzinnym wyprzedzeniem,

          poprzez wywieszenie ogłoszeń. Ogłoszenie powinno zawierać informację o zakresie i zasięgu

          terytorialnym prowadzonego treningu i ćwiczenia.

§ 10

Wykonanie zarządzenia oraz nadzór nad przygotowaniem systemów do realizacji zadań oraz wykonanie dokumentów normujących organizację systemów oraz organizację treningów dla elementów systemów, powierza się inspektorowi ds. wojskowych,obrony cywilnej i kasjera.

 

§ 11

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

         

                                                                                                                                        Wójt Gminy Trzcinica
                                                                                                                                    (-) mgr Grzegorz Hadzik