Zarządzenie Nr 10/2011

Kierownika Urzędu Gminy- Wójta Gminy Trzcinica

z dnia 14 czerwca 2011 r.

 

w sprawie procedury kontroli gromadzenia dochodów publicznych w Urzędzie Gminy Trzcinica.

 

 

Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 3, w związku z art. 68 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, póz. 1240 ze zmianami) zarządzam, co następuje:

 

§1

 

Kontrola w zakresie gromadzenia środków publicznych obejmuje;

1. subwencje i dotacje celowe,

2. dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych,

3. dochody z majątku gminy i dochody ze świadczony usług

4. opłatę za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,

5. opłatę skarbową

6. odsetki od środków na rachunkach bankowych.

 

§2

 

1. Prawidłowość otrzymanych subwencji i dotacji celowych kontroluje i ocenia Skarbnik Gminy.

2. Dla dokonania prawidłowej oceny Skarbnik Gminy zbiera dane oraz aktualnie obowiązujące przepisy
dotyczące otrzymywanych subwencji i dotacji celowych.

3. Wysokość odsetek od środków finansowych na rachunku bankowym na podstawie umowy ze
Spółdzielczym Bankiem Ludowym w Kępnie Oddział w Trzcinicy ocenia Skarbnik Gminy, a w razie jego
nieobecności stanowisko d/s księgowości budżetowej - symbol RF- III.

 

§3

 

1. Kontroli w zakresie prawidłowości opodatkowania w zakresie podatku od nieruchomości, leśnego,
rolnego, od posiadania psa dokonuje Stanowisko ds. wymiaru podatków i opłat, a w razie jego
nieobecności Stanowisko ds. księgowości podatkowej która polega na sprawdzeniu stosowania
właściwych stawek podatkowych, stosowaniu zasady powszechności opodatkowania, prawidłowości
przypisów na kontach podatników oraz stosowaniu ulg w podatkach i w ich zapłacie.

2. Dla dokonania prawidłowej oceny osoby wymienione w ust. 1;

a) zbierają aktualne przepisy dotyczące obowiązujących ustawowych stawek podatkowych, podatników i
opłat lokalnych,

b) prowadzą ewidencję wszystkich podatników,

c) przygotowują projekty decyzji administracyjnych w sprawie wymiaru oraz udzielanych ulg w zapłacie podatków oraz prowadzą rejestr wydanych decyzji,

 

§4

 

1.Skutki obniżenia ustawowych stawek podatkowych oraz zwolnień podatkowych i ulg w zapłacie podatków udzielonych przez gminę ustala Stanowisko ds. wymiaru podatku i opłat, a w razie nieobecności Stanowisko ds. księgowości podatkowej. 2.Dla dokonania prawidłowej oceny osoby wymienione w ust. 1:

a) zbierają aktualnie obowiązujące przepisy dotyczące obowiązujących stawek i zwolnień ustawowych w
podatkach i opłatach lokalnych,

b) zbierają na podstawie uchwał Rady Gminy dane dotyczące wysokości zwolnień i ulg w zapłacie
podatków.

 

§5

 

1. Wysokość dochodów z tytułu podatku od środków transportowych, opłaty skarbowej, opłaty
eksploatacyjnej ocenia Stanowisko ds. księgowości podatkowej, a w razie nieobecności Stanowisko ds.
wymiaru podatku i opłat.

2. Dla dokonania prawidłowej oceny osoby wymienione w ust. 1:

a) zbierają aktualnie obowiązujące przepisy prawne,

b) prowadzą rejestr wysłanych i doręczonych upomnień,

c) prowadzą rejestr opłat skarbowych i opłat eksploatacyjnych.

 

§6

 

1. Windykację zaległości, odsetek za zwłokę, udzielania ulg w zapłacie należności w zakresie podatków i opłat oraz dochodów z majątku gminy prowadzi Stanowisko ds. księgowości podatkowej, a w razie  nieobecności Stanowisko ds. wymiaru podatku i opłat.

2. Dla dokonania prawidłowej oceny osoby wymienione w ust. 1:

a) zbierają aktualnie obowiązujące przepisy prawa,

b) prowadzą rejestr wysyłanych i doręczonych upomnień,

c) przygotowują wnioski o wpis na hipotekę i tytuły wykonawcze,

d) zbierają aktualnie obowiązujące procedury udzielania ulg w zapłacie należności,

e) przygotowują dane do wniesienia sprawy na drogę postępowania sądowego.

 

§7

Dochody z majątku gminy:

1.Projekty umów m.in. z najemcami lokali, dzierżawcami gruntów, w tym ustalanie wysokości czynszu i zasad jego aktualizacji, terminy ich wnoszenia przygotowuje Stanowisko ds. gospodarki komunalnej, mieszkaniowej, BHP i rolnictwa, a w razie jego nieobecności Stanowisko ds. opłat komunalnych i gospodarki nieruchomościami, natomiast projekty umów z dzierżawcami gruntów przygotowuje Stanowisko ds. opłat komunalnych i gospodarki nieruchomościami a w razie jego nieobecności Stanowisko ds. gospodarki komunalnej, mieszkaniowej, BHP i rolnictwa,

2. Dla prawidłowej oceny osoby wymienione w ust. 1:

a) zbierają aktualnie obowiązujące przepisy prawa ww określonym zakresie,

b) prowadzą rejestr zawartych umów,

3. Projekty umów dotyczące sprzedaży składników majątku gminy przygotowuje Stanowisko ds.
gospodarki komunalnej, mieszkaniowej, BHP i rolnictwa.

4. Dochody dotyczące sprzedaży składników majątku gminy dotyczących gospodarki nieruchomościami
przygotowuje Stanowisko ds. opłat komunalnych i gospodarki nieruchomościami.

5. Dla prawidłowej oceny osoba wymieniona w ust. 3 i 4:

a) zbiera aktualnie obowiązujące przepisy prawa ww określonym zakresie,

b) prowadzi rejestr zawartych umów.

§8

 

1. Wysokość dochodów z tytułu świadczonych usług, tj. odpłatności za wodę i odbiór nieczystości,energii cieplnej.dzierżawy gruntów z terenu gminy, prawidłowość stosowania obowiązujących cen i opłat ocenia Stanowisko ds. opłat komunalnych i gospodarki nieruchomościami a w razie jego nieobecności Stanowisko ds. gospodarki Komunalnej, mieszkaniowej, BHP i rolnictwa, natomiast dochody z wynajmu mieszkań i lokali użytkowych ocenia stanowisko ds. gospodarki komunalnej, mieszkaniowej. BHP i rolnictwa a w razie nieobecności stanowisko ds opłat komunalnych i gospodarki nieruchomościami.

2. Dochody z tytułu odsetek za zwlokę, udzielania ulg w zapłacie należności z tytułu odpłatności za wodę i
odbiór nieczystości, usuwanie odpadów komunalnych z terenu gminy prowadzi Stanowisko ds. opłat
komunalnych i gospodarki nieruchomościami , a w razie jego nieobecności stanowisko ds. gospodarki
komunalnej, mieszkaniowej, BHP i rolnictwa.

3. Dla dokonania prawidłowej oceny osoby wymienione w ust. 2:

a) zbierają dane dotyczące obowiązujących cen i opłat,

b) zbierają dane dotyczące odpłatności i zawarte umowy,

c) przygotowują wnioski i wpis na hipotekę

d) przygotowują dane do wniesienia sprawy na drogę postępowania sądowego,

e) zbierają aktualnie obowiązujące procedury udzielania ulg w zapłacie należności.

 

§9

 

Za naliczenie i sprawdzenie wysokości wpłaty za opłatę skarbową odpowiadają te stanowiska pracy, których czynności wymagają faktycznie wniesienia tej opłaty.

 

§10

 

1. Wysokość opłat za czynności urzędowe, w tym z tytułu opłat za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, wpis do ewidencji działalności gospodarczej ocenia Stanowisko ds. działalności gospodarczej, zdrowia i sportu, a w razie jego nieobecności Stanowisko ds. obsługi Rady Gminy i jej organów oraz archiwum i ochrony przeciwpożarowej.

2. Dla dokonania prawidłowej oceny osoby wymienione w ust. 1 zbierają dane dotyczące obowiązujących cen i opłat.

 

§11

 

Traci moc Zarządzenie Nr 42/06 Wójta Gminy Trzcinica z dnia 29 grudnia 2006 w sprawie procedury kontroli gromadzenia środków publicznych w Urzędzie Gminy w Trzcinicy.

 

§12

 

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

   Wójt Gminy Trzcinica

(-) mgr Grzegorz Hadzik